|
Mechanik Simulátor Pražského metra | |
Mechanik Simulátor Pražského metra
Hlavní nádraží
|
Hlavní nádraží
|
Muzeum
|
I.P.Pavlova
|
Vyšehrad
|
Pražského povstání
|
Pankrác
|
Budějovická
|
Kačerov
|
Kačerov
|
Spojovací kolej před stanicí Pražského Povstání |
|
Ovládání
A, S |
Houkačka |
Z |
Výběh (jízda s vypnutými trakčními motory) |
X, C, V, B, N, M |
Jízdní stupně (X nejnižší, M nejvyšší) |
mezerník |
Tlačítko bdělosti |
šipka nahoru |
Odbrzdit o jeden stupeň |
šipka dolu |
Zabrzdit o jeden stupeň |
Delete |
Otevírání a zavírání levých dveří |
End |
Hlášení "Ukončete výstup" |
Page Down |
Otevírání a zavírání pravých dveří |
Esc |
Konec hr
Spuštění
Poté, co Simulátor pražského metra stáhnete a nainstalujete a seznámíte se s návěstním předpisem pro metro a popisem ovládání, můžete vyrazit na trať. Simulátor pražského metra obsahuje několik 'úloh' (misí). V současné verzi 2003a jsou 4 (+1).
Spuštění úlohy je velice jednoduché. V adresáři, kam jste simulátor nainstalovali, se nacházejí dávkové soubory (s příponou .bat), jejich seznam naleznete v následující tabulce. Vyberte si úlohu a spusťte dávkový soubor.
Úloha |
Popis úlohy |
Soubor ke spuštění |
Pro začátečníky |
Totéž co "slabý provoz", ale na Florenci jsou odstraněna návěstidla pro elektrický provoz |
81Measy.bat |
Slabý provoz |
Jízda z Florence na Kačerov se soupravou 8171M za slabého provozu (neděle) |
81Mslaby.bat |
Střední provoz |
Úsek Florenc-Kačerov v rekonstruované soupravě 8171M za běžného provozu |
81Mstred.bat |
Silný provoz |
Dopravní špička na trase I.C s rekonstruovanou soupravou 8171M |
81Msilny.bat |
Instalace (operační systém Windows 98):
Stáhněte archiv metro03a.zip a rozbalte ho do zvoleného adresáře. Hotovo. Vyberte si úlohu a spusťte příslušný dávkový soubor.
Instalace (operační systémy Windows XP a Windows Vista):
Stáhněte archiv metro03a.zip a rozbalte ho do zvoleného adresáře.
Stáhněte emulátor DOSBox z adresy http://sourceforge.net/projects/dosbox.
Nainstalujte emulátor DOSBox.
Spusťte emulátor.
Namountujte v emulátoru adresář s rozbaleným archivem, např. takto: mount X: C:\Users\Adam\DOKUME~1\MECHAN~1\
Přepněte se v emulátoru na namountovaný svazek, asi takto: X:
Vyberte si úlohu a spusťte příslušný dávkový soubor zadáním jeho jména, třeba: 81Mstred.bat
Systémové požadavky:
Ke spuštění simulátoru Mechanik potřebujete:
- SVGA grafickou kartu
- zvukovou kartu (SoundBlaster nebo kompatibilní)
- operační systém DOS, Win9x nebo kompatibilní
- klávesnici a několik málo MB na pevném disku
Stavba vlastních tratí
Pokud nestavíte nebo nemáte v plánu stavět vlastní trať pro simulátor Mechanik, je zbytečné, abyste se četli následující stránky. Pro uživatele simulátoru - strojvedoucí - nejsou tyto informace potřebné.
Návrat na úvodní stránku
Jestli ovšem nějakou trať stavíte, chcete stavět nebo vás informace o stavbě tratí zajímají, vítejte v této sekci.
Soubory
Seznam standardních názvů souborů a jejich významu.
Specifikace trasy
Specifikace souboru popisujícího trať (trasa.dat).
Mechanik Route Editor
Nástroj pro zjednodušení stavby tratí.
Provoz na prvním provozním úseku trasy C byl slavnostně zahájen 9. května roku 1974. Na trati dlouhé přes 7 kilometrů bylo otevřeno 9 stanic, pojmenovaných Skolovská, Hlavní nádraží, Muzeum, I.P.Pavlova, Gottwaldova, Pražského povstání, Mládežnická, Budějovická a Kačerov.
Původně vozily cestující jen třívozové soupravy Ečs, obsazené strojvedoucím a pomocníkem strojvedoucího. Od roku 1975 jezdily soupravy o čtyřech vozech a v roce 1979 se objevily soupravy pětivozové. Později byly na trase C provozovány i novější vozidla typu 81-7171 (řídící) a 81-7141 (bez kabiny), stejně jako Ečs z Mytiščinského strojírenského závodu (SSSR).
Trasa C byla třikrát prodloužena, v roce 1980 do stanice Kosmonautů (dnes Háje), v roce 1984 do stanice Fučíkova (Nádraží Holešovice) a naposledy do stanice Ládví v roce 2004. Až budete číst tento text, možná bude trasa C zase o něco delší. V roce 1990 byly některé stanice metra přejmenovány.
Provoz vozů Ečs, nejstaršího typu vozidla pražského metra, byl ukončen v roce 1997. Zachována byla jediná třívozová souprava pro zvláštní příležitosti a jeden vůz byl umístěn do Muzea MHD ve Střešovicích.
V roce 1998 se cestující poprvé svezli rekonstruovanou soupravou 81-71M a v roce 2000 pak zcela novou moderní soupravou metra typu M1 vyrobenou konzorciem ČKD - ADtranz - Siemens.
Při povodni v srpnu 2002 bylo pražské metro částečně zaplaveno. Na trase C byly zcela zatopeny stanice Nádraží Holešovice, Vltavská a Florenc. Celková škoda v pražském metru přesáhla 7 miliard korun.
Návěsti 1
Na této stránce najdete vybrané návěsti používané v pražském metru. Upozorňujeme, že význam některých návěstí byl v simulátoru i v následujícím přehledu zjednodušen a může se tedy lišit od skutečného významu podle návěstních předpisů.
Návěsti absolutních a permisivních návěstidel
Přikazuje-li návěst světelného návěstidla očekávat snížení rychlosti nebo zastavení, ale návěst na příštím návěstidle již dovoluje zvýšení rychlosti nebo další jízdu, smí se strojvedoucí touto návěstí řídit, jakmile ji zpozoruje. Leží-li však mezi těmito návěstidly výhybky, smí se strojvedoucí touto návěstí řídit, až celý vlak mine poslední výhybku.
|
Návěsti 2
Na této stránce najdete vybrané návěsti používané v pražském metru. Upozorňujeme, že význam některých návěstí byl v simulátoru i v následujícím přehledu zjednodušen a může se tedy lišit od skutečného významu podle návěstních předpisů.
Návěstidla pro elektrický provoz
|
Vypněte proud
Na návest Vypněte proud musí jet vlak s vypnutými trakčními motory, a to od okamžiku, kdy čelo vlaku míjí návěstidlo. |
|
Zapněte proud
Na návest Zapněte proud může jet vlak se zapnutými trakčními motory, a to od okamžiku, kdy čelo vlaku míjí návěstidlo. |
Ostatní návěsti
|
Místo zastavení
Návěst označuje osobnímu vlaku jedoucímu správným směrem místo, kde musí čelem zastavit. |
|
Místo zastavení
Návěst označuje osobnímu vlaku jedoucímu nesprávným směrem místo, kde musí čelem zastavit. |
|
Brzděte
Návěst označuje místo, u kterého začíná osobní vlak zpravidla snižovat rychlost, aby ve stanici zastavil čelem u návěsti Místo zastavení. |
|
Tabulka s číslem
Návěst označuje hranici mezi dvěma obvodymísto zastavení osobního vlaku - vlak zastaví čelem u té návěsti, na níž je vyznačené číslo shodné s počtem vozů vlaku. Používá se na kolejích pro obrat. |
|
Označení obvodu
Návěst označuje hranici mezi dvěma obvody. |
|
Označení obvodu
Návěst označuje obvod ohlašovací stanice. |
Traťové značky
|
Nástupiště vpravo
Traťová značka informuje strojvedousího osobního vlaku jedoucího správným směrem, že nástupiště pro cestující je umístěno vpravo od koleje. |
Slyšitelné návěsti
Jeden
dlouhý
zvuk
houkačkou
|
Pozor
Návěst musí dávat strojvedoucí v těchto případech:
- K varování osob nacházejících se v bezpečnostním pásu
- Při vjezdu osobního vlaku do stanice na návěst Opatrně
- Před uvedením vlaku do pohybu po každém mimořádném zastavení
- Při průjezdu osobního vlaku stanicí
- Při vjezdu osobního vlaku k nástupišti z nesprávného směru |
__ __
Dva
dlouhé
zvuky
zvonkovou
signalizací
nebo
houkačkou
|
Předání řízení
Návěstí oznamuje strojvedoucí v čele soupravy strojvedoucímu na jejím opačném konci, že uvedl své stanoviště do neprovozního stavu a předává mu řízení. |
Maximální rychlost
60 km/h
|
V úseku Hlavní nádraží - Muzeum |
80 km/h
|
Na celé trase C, kromě úseku Hlavní nádraží - Muzeum |
81-71M
V roce 1996 provedlo konsorcium Škoda Plzeň a ČKD Praha Holding první prototypovou modernizaci pětivozové souprvy 81-71 na typ 81-71M. Vznikla ucelená vlaková jednotka - pomocná zařízení, jako například akumulátorové baterie nebo kompresorové soupravy, jsou narozdíl od původního typu umístěny pouze v některých vozech.
81-71M má zcela novou elektrickou výzbroj s pulzní regulací výkonu trakčních motorů a při elektrodynamickém brždění umožňuje rekuperaci. Nově je řešena i kabina strojvedoucího a čela řídících vozů, přepracován byl i interiér vozidla, nová sedadla jsou uspořádána příčně.
Zkušební provoz s cestujícími byl zahájen v roce 1998, v létě 1999 byly zkoušky úspěšně dokončeny. Od roku 2000 zajišťuje rekonstrukce dalších souprav Škoda - Dopravní technika.
81-71M |
Počet náprav (souprava) |
5 x 4 |
Počet trakčních motorů (souprava) |
5 x 4 |
Výkon trakčních motorů (souprava) |
5 x 4 x 110 kW |
Hmotnost (souprava) |
157500 kg
|
|
|
|
|